
Violența școlară: O provocare a societății moderne și responsabilitatea noastră comună
Violența umană, în toate formele sale, este o trăsătură inerentă naturii noastre. Deși acest fapt nu justifică acceptarea comportamentelor violente, recunoașterea existenței lor este esențială pentru a le preveni și combate eficient. În acest context, școala, ca principal mediu de socializare al copiilor, devine un spațiu în care tensiunile sociale se reflectă, dar și o oportunitate de intervenție pentru reducerea violenței între elevi.
Violența între elevi: Realitate ascunsă, consecințe profunde
Fenomenul violenței școlare reprezintă o problemă complexă, care, ignorată mult timp, a început să fie studiată și recunoscută ca un aspect semnificativ al vieții școlare. Studiile realizate de Institutul de Științe ale Educației în colaborare cu UNICEF, în 2005 și 2018, au evidențiat nu doar amploarea fenomenului, ci și formele sale diverse. În 2023, Legea nr. 198 a consolidat acest efort, oferind un cadru legal pentru combaterea violenței de orice tip – verbală, fizică, psihologică, emoțională, sexuală, socială sau cibernetică – în mediul școlar.
Violența între elevi, cea mai frecventă formă de agresiune școlară, se manifestă sub multe forme:
- Fizică: Lovituri, împingeri, tras de păr – acte directe care provoacă durere și teamă.
- Verbală: Insulte, porecle jignitoare, amenințări – cuvinte ce rănesc stima de sine.
- Emoțională și socială: Excludere, răspândirea zvonurilor, umiliri publice – forme subtile, dar devastatoare, ce izolează victimele.
- Violența sexuală: Hărțuiri verbale cu conotații sexuale, atingeri neconsimțite, distribuirea de materiale explicite sau, în cazuri extreme, agresiuni sexuale.
- Violența prin însușirea lucrurilor altora: Sustragerea sau furtul bunurilor colegilor, însoțit uneori de intimidare sau amenințări, alteori oportuniste.
- Cibernetică: Mesaje abuzive, distribuirea de imagini compromițătoare – o violență amplificată de vizibilitatea în mediul virtual.
Impactul violenței asupra copiilor
Violența lasă urme adânci asupra victimelor, marcându-le emoțional, social, comportamental și academic. Frica, rușinea și anxietatea duc la izolare și scăderea încrederii în sine, iar rezultatele școlare au de suferit. În cazuri grave, aceste traume pot persista până la maturitate, influențând relațiile și deciziile viitoare.
- Cognitiv, apar acele credințe limitative negative despre propria persoană și/ sau despre viață și lume în general. Victimele în cauză se percep ca fiind slabe, inferioare sau nedemne de respect. Acest lucru le poate afecta profund identitatea, mai ales în perioada critică a adolescenței, momentul în care imaginea de sine se conturează. Fapt ce conduce la o scădere dramatică a stimei de sine și a imaginii personale.
- Emoțional, persoanele care au trecut prin una sau mai multe forme de astfel de violență trăiesc frecvent sentimente de frică, rușine și nesiguranță. Teama de a fi din nou agresați le menține într-o stare de alertă constantă, iar rușinea de a nu fi putut să se apere sau de a fi percepuți ca slabi îi face să se izoleze. Adesea, aceste emoții duc la stări de anxietate, tristețe profundă sau chiar depresie.
- Social, acești copii și adolescenți se retrag din grupuri și activități sociale, preferând singurătatea pentru a evita posibilele conflicte sau umiliri. Sentimentul de excludere sau izolare, fie că este impus de alții, fie autoimpus, îi împiedică să-și dezvolte abilitățile de relaționare și să formeze prietenii sănătoase.
- Comportamental, manifestarea victimelor poate varia între două extreme: unii devin tăcuți, retrași și evitativi, în timp ce alții pot dezvolta reacții de furie sau iritabilitate ca un mecanism de apărare. Stările de iritabilitate și tensiune se regăsesc uneori chiar în comportamente agresive incontrolabile față de cei apropiați sau față de cei pe care îi consideră mai slabi.
- Din punct de vedere academic, frica și stresul constant afectează concentrarea și capacitatea de a învăța. Notele scad, iar interesul pentru școală se diminuează. Unii ajung să evite să meargă la școală, invocând diverse pretexte sau dezvoltând probleme psihiatrice, cum ar fi fobia școlară.
- Impactul fizic și psihosomatic: Experiențele traumatice se pot manifesta și prin simptome fizice, cum ar fi dureri de cap, dureri abdominale, tulburări de somn sau pierderea apetitului. În unele cazuri, efectele violenței duc la automutilare sau alte comportamente de autovătămare, până la suicid.
Ce putem face pentru a preveni violența școlară?
Prevenirea și combaterea violenței școlare necesită o abordare multidimensională:
- Educație timpurie: Copiii pot fi învățați să recunoască semnele violenței și să reacționeze adecvat, prin povești, jocuri de rol și exemple practice etc.
- Întărirea încrederii în sine: Victimele pot deveni mai reziliente, iar agresorii mai puțin predispuși să le țintească.
- Exemplul personal: Profesorii și părinții trebuie să modeleze comportamente pozitive și să demonstreze rezolvarea non-violentă a conflictelor.
- Comunicare deschisă: Colaborarea între profesori, părinți și elevi este esențială pentru a identifica și gestiona situațiile de agresiune.
- Implicarea specialiștilor: Psihoterapeuții, psihologii și consilierii școlari pot oferi sprijin atât victimelor, cât și agresorilor, pentru a preveni escaladarea violenței.
Concluzie
Violența în școli nu este doar o problemă a elevilor, ci a întregii comunități. Deși este un fenomen complex, soluțiile există și pot fi implementate cu succes prin colaborare și responsabilitate. În calitate de profesori, părinți sau membri ai societății, avem datoria să acționăm împreună pentru a transforma școlile într-un mediu sigur, în care copiii să se dezvolte armonios, feriți de umbrele agresiunii.
Dacă vrem să creștem o generație de adulți echilibrați, trebuie să începem prin a construi un mediu psiho-social adecvat.
Bibliografie:
- Golu, Florinda, Manual de psihologia dezvoltării, Polirom, 2015;
- Depino, Cathrine, Violența în școală – Ajută-ți copilul să-i facă față, Editura Trei, 2013;
- https://criminologie.org.ro/wp-content/uploads/2015/08/VIOLENTA.studiu.TOTAL_.FINAL_.27.04.2005.pdf
- https://www.salvaticopiii.ro/sites/ro/files/migrated_files/documents/10551dfa-f0b2-4cb0-a103-08d811dc31a9.pdf
- https://www.salvaticopiii.ro/ce-facem/protectie/protectie-impotriva-violentei
- https://www.salvaticopiii.ro/sites/ro/files/2023-11/studiu-violenta-asupra-copilului-salvati-copiii-2021_1.pdf
- https://edu.ro/management_cazuri_violenta
- https://www.ise.ro/wp-content/uploads/2021/05/Raport-VIOLENTA-in-scoala.pdf
- https://www.ise.ro/wp-content/uploads/2012/08/Prevenirea-si-combaterea-violentei.pdf
- https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/245-255.pdf